Skip to content
Додому Громада Споживачу ОСНОВИ СПОЖИВЧИХ ЗНАНЬ- частина 2

declarac

ОСНОВИ СПОЖИВЧИХ ЗНАНЬ- частина 2 Друк
Вівторок, 19 червня 2012, 21:49

ОСНОВИ СПОЖИВЧИХ ЗНАНЬ- частина 2


ІСТОРІЯ МІЖНАРОДНОГО РУХУ СПОЖИВАЧІВ.


Вперше у світі на урядовому рівні думку про захист прав споживачів висловив Президент США Дж. Кеннеді в 1961 році у своєму "Посланні до Конгресу". Звернення не тільки не було підтримано парламентом, але і викликало бурхливі дебати, відгомін яких прокотився по усьому світі: Кого ми будемо захищати?! Для захисту прав людини існує Конституція!». 

15 березня 1962 року Джон Кеннеді знову звернувся до Конгресу й одночасно до громадських організацій із закликом визнати за споживачами чотири основних права: право на безпеку товарів і послуг; право на інформацію; право на вибір товарів і послуг на конкурентній основі; право бути вислуханими. Проголошені ним права споживачів явилися фундаментальними, а на їхній захист у даний час орієнтовані уряди держав світового співтовариства.

З 1983 року за рішенням ООН 15 березня відзначається як Всесвітній день прав споживачів, що підтвердило визнання прав і інтересів споживачів невід'ємної складової загальновизнаних прав людини і стало початком становлення всесвітнього споживчого руху.

Світ створив саморегулюючий ринок, що визначає асортимент товарів, послуг, їхню якість і ціни. Ринок сам себе організує і захищає, пропонуючи споживачу вибір товарів і послуг і, в свою чергу, орієнтуючись на цей вибір. Це вірно, як вірно і те, що інтереси ринку і споживача можуть збігатися тільки при одній умові: ринок повинен бути чесним. Але так це чи ні? Ні, тому що ринок не передбачає суверенного положення споживача, і до того ж не надає повної і достовірної інформації про товари і послуги, що дало би можливість споживачу зробити правильний вибір серед пропонованого асортименту. Стає очевидним, що ринок працює на себе, а не на споживача. При відсутності правового механізму, що регулює відношення ринку і споживача, останній страждає, він беззахисний.

Питання про права споживачів і створення правового простору для їхнього захисту обговорювалися і зважувалися не тільки в Америці, але й у Європі.

У 1973 році 25-й сесією консультативної асамблеї Європейського Союзу (Резолюція N 543) прийнята ХАРТІЯ захисту споживачів. А в 1985 році Генеральна Асамблея ООН прийняла Керівні принципи для захисту прав споживачів.

Декларація ООН надає особливого значення споживчому руху в країнах, що розвиваються, затверджуючи при цьому, що прийняти закон про захист прав споживачів недостатньо, необхідно виробити механізм його дії. Декларація ООН визначає міру моральності ринкових відносин, відстоюючи цивілізованість ринку і грамотність споживача, говорячи і споживачу і виробнику: "Будь чесний!".

Після поділу СРСР на кілька держав в Україні одним з перших у 1991 році був прийнятий Закон “Про захист прав споживачів”. Мало хто тоді представляв його головну роль в подальшому розвитку незалежної держави. Для більшості громадян тоді було важливе, щоб дотримувалася їхня черга за дефіцитним товаром, щоб цей товар не приховувався під прилавком і відпускався за цінами, не вище державних. Якщо ж цей порядок порушувався, громадяни по звичці зверталися в адміністративні і партійні органи, звернень до суду було мало. Суд сприймався тільки як караючий, а не арбітражний орган.

Як результат, Українська держава одержала в спадщину споживача, не готового до активної участі у формуванні нових ринкових відносин.

Цивільна активність споживачів тільки зароджувалася. Як результат цього процесу була усвідомлена необхідність щось робити. Але що і як? Як захистити свої права, домогтися відшкодування заподіяних порушенням цих прав збитків?

Вивчаючи досвід закордонних країн, українські споживачі зрозуміли, що їм необхідно об'єднатися і діяти подібно консьюмерам Німеччини, Голландії, США, Великобританії й інших країн.

Варто помітити, що в Німеччині захист прав споживачів – це ціла система об'єднань покупців, наприклад, Німецьке об'єднання домогосподарок, Німецьке об'єднання пасажирів залізничного транспорту. І тому не дивно, що в цій країні з'явилося вираження: «Споживач – король ринку», що стало девізом багатьох суспільних організацій у світі.

Не відстала від Німеччини і Великобританія. Там добровільні організації і консультативні бюро надають реальну допомогу населенню по споживчим питанням. У Великобританії також видається спеціалізований споживчий журнал «Which?», що користується широкою популярністю серед населення. Інформаційним рупором американських споживачів є журнал «Consumer Reports».

Ми дійсно можемо пишатися тим, що Україна стала першої з республік колишнього СРСР, що прийняла в 1991 році Закон «Про захист прав споживачів». Наша країна в 1992 році створила перший державний орган по захисту прав споживачів (Держспоживзахист України), першою була обрана рівноправним членом Ради Міжнародної організації по стандартизації.

Сьогодні ми не соромимося називати себе споживачами, випробуючи визначене почуття гордості хоча б тому, що в нас є права, гарантовані спеціальним Законом.

 

 

 

 

 

 


Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

рух взаємодопомоги "Зігріймо серця"

Волонтерський рух "ЗІГРІЙМО СЕРЦЯ". Группа в соцмережі Фейсбук для об'єднання й взаємодопомоги

Погода

 

А ти передплатив газету?

Районна газета

Передплатний індекс - 61667
Будь в курсі новин!

_______________

Офіційні сайти

 

Статистика

1181015
CьогодніCьогодні56
ВчораВчора240
На цьому тижніНа цьому тижні3212
У цьому місяціУ цьому місяці14569
З початкуЗ початку1181015

Besthosting


Найновіше