ЗУ "Про захист прав споживачів" (окремі положення) Skip to content
Додому Громада Споживачу ЗУ "Про захист прав споживачів" (окремі положення)
ЗУ "Про захист прав споживачів" (окремі положення) Друк
Вівторок, 19 червня 2012, 22:55

01.12.2005  р.  на засіданні  Верховної Ради  України був прийнятий Закон України «Про внесення  змін у Закон України «Про захист прав споживачів» (по суті, Закон України «Про  захист прав споживачів» у новій редакції). 01.12.2005 р. Президент України Віктор Ющенко  підписав Закон України «Про  внесення змін у Закон України «Про захист прав споживачів» (далі — Закон),  13.01.2006 р.  Закон у новій редакції  вступив у дію.

Необхідно відзначити, що прийняття Закону України «Про захист прав споживачів» у новій редакції є актуальним. Особливо це стосується виконання зобов'язань щодо адаптації національного законодавства до законодавства  країн-членів ЄС, включаючи сферу захисту прав споживачів, забезпечення безпеки продукції в процесі її поширення і розміщення на ринку. Однак, якщо раніше вітчизняні норми по захисту прав споживачів були кращими на території Європи, те зараз так сказати не можна,  незважаючи на внесення великого числа «європейських уточнень».

Закон містить ряд нововведень, про які буде корисно  довідатися всім споживачам.

Визначення термінів.

Так, у відповідності до ст.1 Закону, відтепер на захист своїх споживчих прав  можуть розраховувати як громадяни України, так і іноземці, обличчя без громадянства саме як споживачі.

Однак, з іншого боку, формулювання ряду термінів ст.1 не можна назвати логічними. Так, трактування терміна «договір» у Законі є недоречним, оскільки цивільно-правовий термін «договір» має зміцнений сенс, що закріплений у ст. 626 Цивільного кодексу України. Таке «перекручування» термінології внесе плутанину в і так непросте вітчизняне судочинство.

Кожному споживачу необхідно знати, що Законом чітко урегульований порядок позначення ціни, проведення маркетингових акцій. Позначення ціни повинне бути чітким і простим для розуміння і обов'язково містити в собі всі податки й інші обов'язкові платежі. Використовувати поняття «знижка», «розпродаж», «зменшена ціна» і аналогічні терміни продавець може лише в тому випадку, якщо продукція реалізується безпосередньо самим продавцем, знижка дається на обмежений період часу, причому ціна продукції буде нижче звичайної. Під «розпродажем» розуміється обмежена в часі реалізація всіх товарів чи товарів чітко визначеної групи  у межах одного місця торгівлі за ціною, що нижче звичайної.

Гарантійний термін і якість продукції.

У ст. 7 Закону передбачено, що щодо продукції, на яку гарантійні  терміни  придатності не встановлені, споживач має право пред'явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки було виявлено протягом 2-х років, а щодо об'єкта будівництва — не пізніше 10 років з дня передачі  споживачу.

Ст.8 Закону, що регламентує права споживача у випадку придбання їм товару неналежної якості, викладена таким чином, що покупець фактично має право вимагати ремонту, а не заміни товару неналежної якості. Зараз, щоб обміняти неякісний товар, необхідно довести, що ремонту цей товар не підлягає, а зробити це досить складно. Таким чином, у випадку виявлення протягом установленого гарантійного терміну недоліків товару споживач має право вимагати: 1) пропорційного зменшення ціни; 2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний термін; 3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару. При виявленні протягом установленого гарантійного терміну істотних недоліків, що виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), чи фальсифікації товару (підтверджених при необхідності висновком експертизи), споживач має право по своєму вибору вимагати від продавця чи виробника: 1) розриву договору і повернення сплаченої за товар грошової суми; 2) заміни товару на такий же чи товар аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника). Істотним визнається недолік, що  унеможливлює неприпустимим використання товару відповідно його цільовому призначенню, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення виявляється знову по незалежним від споживача причинам. Такий недолік не може бити усунутий, чи його усунення вимагає понад 14 календарні днів, чи  робить товар істотно іншим, чим передбачене договором.

Вимоги споживача, приведені вище, пред'являються на вибір споживача продавцю за місцем купівлі товару,  виробнику чи підприємству, що задовольняє ці вимоги по місцезнаходженню споживача. Продавець і виробник під час продажу (реалізації) товару зобов'язані інформувати споживача про підприємства, що задовольняють приведені вище вимоги.

Необхідно звернути увага на те, що зафіксований у ст. 10 Закону перелік прав споживача у випадку порушення умов договору про виконання  робіт (надання послуг) не є обмеженим. Це повинно сприяти більш ефективному захисту прав споживачів у нашій державі. Так, у випадку виявлення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) споживач має право по своєму виборі вимагати задоволення своїх вимог згідно ст. 8 ЗУ «Про  захист  прав споживачів».

 

Придбання  споживачем продукції в кредит.

Революційним є включення в споживчі кредити, крім позик, на купівлю товарів іпотечних і автомобільних кредитів. Однак ці норми мають відношення до діяльності винятково фінансових закладів і не регулюють торгівлю в розстрочку. Закон зобов'язує кредитора повідомити клієнта про кредитні умови в письмовій формі. Також на кредитора лягає обов'язок доводити факт передачі клієнту екземпляра кредитного договору. Відповідно до тієї ж ст. 11 Закону споживач має право протягом 14 календарних днів відкликати свою згоду  про надання споживчого кредиту без пояснення причин ( однак це правило не поширюється на іпотечні, житлові кредити і кредити на надані послуги). Для відкликання  договору споживач повинний письмово повідомити кредитора і повернути кредитору  гроші чи товар. Споживач зобов'язаний сплатити відсотки за період між моментом одержання грошей і моментом їхнього повернення по ставці, встановленої в договорі. Ніяких інших зборів і штрафів у зв'язку з відкликанням  згоди споживач платити не зобов'язаний.

Інтернет-продажі, «піраміди» і штрафи.

Нарешті  урегульовані продажі через Інтернет-магазин, поза торговими чи офісними приміщеннями. При такому способі продажу продавець зобов'язаний надати споживачу документ, у якому, зокрема, обов'язково вказується назва і місце розташування продавця, назва продукції, її ціна. У випадку реалізації продукції поза торговими чи офісними приміщеннями, у відповідності зі ст. 12 Закону, споживач має право розірвати договір за умови оповіщення про це продавця протягом 14 днів з дати  одержання документа, що засвідчує факт здійснення  угоди чи прийняття продукції. Продавець повинен повернути сплачені гроші не пізніше 30 днів з моменту повідомлення споживачем про розірвання договору. Споживач має право не повертати продукцію , результати  роботи чи послуги до повернення сплаченої їм суми грошей. Будь-які витрати, пов”язані  з поверненням продукції, покладаються на продавця.

Нововведенням в Законі для споживачів є визначення ст.18 Закону умов договору, що обмежують права споживачів, чи є несправедливими. На підставі норм Закону про обмежуючі умови договорів, споживачі можуть вимагати визнання недійсними   раніше укладених договорів, що містять несправедливі умови, що вносять істотний дисбаланс договірних прав і обов'язків на шкоду споживачу. Крім того, перелік несправедливих умов у договорах зі споживачами не є вичерпним, а нечіткі чи двозначні положення договорів зі споживачами трактуються на користь  споживача. Це також повинно сприяти більш ефективному захисту прав споживачів.

 

Ст. 19 Закону забороняє нечесну підприємницьку діяльність, зокрема:

- створювати «піраміди», коли споживачу платять за залучення інших споживачів, пропонувати один вид продукції для збуту іншого, розміщувати недостовірну інформацію про наявність обмеженої кількості товарів, спонукати споживачів швидко і нерозважно приймати рішення про придбання товару, поширювати повідомлення про розпродаж у зв'язку з припиненням діяльності (закриттям) магазина, якщо це не відповідає дійсності. Однак санкції на цей рахунок не прописані. Також Законом заборонена агресивна підприємницька практика, що містить елементи примуса, що істотно впливає на волю вибору споживача.

У п. 9 ст. 23 визначені штрафи в розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за  невиконання чи несвоєчасне виконання розпоряджень органів по захисту прав споживачів. П. 10 цієї ж статті за реалізацію простроченого товару передбачається штраф у розмірі 200 % вартості залишку, але не менш п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Аналізуючи положення Закону, необхідно акцентувати увагу на наступних його істотних недоліках. Так, вимагає більш широкого висвітлення в Законі (ст. 5) питання про створення державою умов для одержання споживачами потрібних знань з питань реалізації їхніх прав, оскільки ця проблема лише задекларована, а ніяких заходів щодо її врегулювання і механізму реалізації не запропоновано. Крім того, обійдено стороною механізм забезпечення відповідальності у випадку порушення законодавства про порушення прав споживачів. Розділ III Закону присвячений громадським організаціям споживачів, однак не регламентований механізм державної підтримки таких громадських організацій.

 

 

 

 

 

 


Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

рух взаємодопомоги "Зігріймо серця"

Волонтерський рух "ЗІГРІЙМО СЕРЦЯ". Группа в соцмережі Фейсбук для об'єднання й взаємодопомоги

Погода

 

А ти передплатив газету?

Районна газета

Передплатний індекс - 61667
Будь в курсі новин!

_______________

Офіційні сайти

 

Статистика

1265584
CьогодніCьогодні549
ВчораВчора684
На цьому тижніНа цьому тижні2949
У цьому місяціУ цьому місяці9138
З початкуЗ початку1265584

Besthosting


Найпопулярніші