Skip to content
Додому Громада Споживачу ОСНОВИ СПОЖИВЧИХ ЗНАНЬ- частина 5
ОСНОВИ СПОЖИВЧИХ ЗНАНЬ- частина 5 Друк
Вівторок, 19 червня 2012, 22:27
ОСНОВИ СПОЖИВЧИХ ЗНАНЬ- частина 5

 

ПРАВА Й ОБОВ'ЯЗКИ СПОЖИВАЧІВ ПРИ КУПІВЛІ ТОВАРІВ

Право на якість

Закон України “Про захист прав споживачів”

Стаття 6. Право споживача на належну якість продукції (робіт, послуг)

Споживач має право жадати від продавця (виготовлювача, виконавця), щоб якість придбаного їм товару (виконаної роботи, зробленої послуги) відповідало вимогам нормативних документів, умовам договору, а також інформації про товар (роботу, послугу).

Якість товару (роботи, послуги) - це відповідність умовам укладеного договору, а якщо умови не обговорені - то звичайно пропонованим вимогам.

Ви придбали технічно складну річ: холодильник, магнітофон, электрокавоварку. До неї обов'язково додається технічний паспорт, в якому обумовлюються умови експлуатації,  відповідальність виробника (продавця) при втраті товаром споживчих властивостей у гарантійний термін і т.д.

При покупці хліба,  ковбаси чи хутряної шапки такі умови, природньо,  не обумовлюються. Але  зрозуміло, що в хлібі не повинно бути сторонніх включень, ковбаса не повинна мати сторонній запах , а хутро на шапці повинно триматися міцно і не випадати. Тобто, основний показник якості для покупця - це можливість використовувати товар для тих цілей, для яких він призначений.

Наприклад, на  кооперативному ринку жінка  купила  закриті туфлі. Тільки  вдома  при  уважному  огляді  переконалася, що  «п'яткова  частина  зовсім  м'яка, без  зміцнення. Тому  носитися  вони  будуть  до  першого  дощу. Що мені тепер робити?» – запитує споживач, судячи  з питання, знайомого  з  окремими  обов'язковими  вимогами до  взуття.

Зрозуміло, що продавець торгує  кустарною  продукцією  низької  якості. І свою  позицію  з  приводу  якості  взуття споживачу буде   легко   довести  за  допомогою міждержавного  стандарту  ДСТ 26166-84 “Взуття повсякденне  із  синтетичних  і  штучних  шкір. Технічні  умови.” (п.2.15): “У готовому  взутті  не  допускаються: м'які  носки  і  задники, місцева  неприклеєна  підошва, погане  формування  п'яткової  і  шкарпеткової  частини  і  деформація  верха;  порвана  підкладка  і  не розгладжені  складки  усередині  взуття, наскрізні  ушкодження  деталей  взуття, опадання  фарби, місцеві  відставання  верха  і  підкладки  від  задника, забруднення  підкладки”.

Аналогічні  вимоги  мають  і  інші  стандарти  на  взуття  зі  шкіри, у тому числі, на дитячу та модельну.  Так що споживач легко може довести свою правоту і обміняти неякісні туфлі на якісні.

Що ж таке гарантія, хто і на який термін її встановлює?

Гарантійний термін - це період часу, протягом якого товар повинен зберігати свої споживчі властивості, передбачені державними стандартами і договором.

Як правило, гарантійний термін встановлює виробник. Якщо ж за якимись причинами виробник не встановив гарантійний термін, його вправі встановити продавець. Врахуйте, мінімальний термін гарантії, встановлений Законом, 6 місяців з дня покупки. Технічно складних товарів без  гарантії чи з меншим гарантійним терміном бути не повинно.

На сезонні товари гарантійний термін обчислюється від початку відповідного сезону (хутро, взуття й ін.) згідно  Постанови КМ України № 172 від 19.03.1994 року.

Так, гарантійні терміни на одяг, хутряні й інші вироби весняно-літнього асортименту обчислюються з 1 квітня, а осінньо-зимового – з 1 жовтня.

А от, якщо ви купили босоніжки в січні, то гарантійний термін на них почне обчислюватися тільки з 15 травня і закінчиться 15 вересня. Якщо при продажі в магазині вам повідомили, що термін гарантії встановлений продавцем 1 місяць, - вони не праві! У цьому випадку керуватися необхідно тими термінами, що встановлено  для нас Законом.

На товари, споживчі властивості яких можуть змінюватися згодом (продукти харчування, косметичні вироби, медикаменти, вироби побутової хімії і т.п.), в обов'язковому порядку встановлюється термін придатності. Уся ця інформація повинна міститися в технічній документації, прикладеної до товару, або на  етикетці упакування товару. Продаж товарів, термін придатності яких минув, забороняється.

А до кого і з якими вимогами треба звертатися,  якщо з ладу вийшов товар довгострокового користування, термін гарантії якого закінчився? Звичайно ж, - у майстерню по технічному обслуговуванню даного виду товару. Якщо вам відмовлять у ремонті  через відсутність  деталей чи комплектуючих до вашого виробу, навіть мотивуючи тим, що такий товар уже знятий з виробництва, не кваптеся його викидати. Поцікавтесь, коли саме ця марка товару знята з виробництва. Відповідно до п.5 ст.6 Закону (“Право споживача на належну якість товарів”), виробник зобов”язаний забезпечити використання продукції за призначенням протягом строку її служби, передбаченого нормативним документом, а у разі відсутності такого строку – протягом 10 років. Вашому товару не більш 10 років? Тоді є зміст боротися за його життя далі. Тим більше, що в цій же статті зазначено на те, що виробник зобов'язаний забезпечити випуск і постачання для підприємств, що здійснюють технічне обслуговування і ремонт, у необхідних обсягах і асортименті запасних частин протягом усього терміну його виробництва, а після зняття з виробництва - протягом терміну служби, а при відсутності такого терміну - протягом 10 років.

Звичайно, нас, споживачів, завжди буде залучати товар, на який встановлено найбільший гарантійний термін, тому що це дасть упевненість, що на цей період, що б ні трапилось з придбаним товаром (не з нашої вини), Закон нас і вкладені в товар наші гроші надійно захистить.

 

 

 

 

 

 


Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

рух взаємодопомоги "Зігріймо серця"

Волонтерський рух "ЗІГРІЙМО СЕРЦЯ". Группа в соцмережі Фейсбук для об'єднання й взаємодопомоги

Погода

 

А ти передплатив газету?

Районна газета

Передплатний індекс - 61667
Будь в курсі новин!

_______________

Офіційні сайти

 

Статистика

1349186
CьогодніCьогодні66
ВчораВчора959
На цьому тижніНа цьому тижні2278
У цьому місяціУ цьому місяці11593
З початкуЗ початку1349186

Besthosting